Tips! / 12 juli 2018

Uw huisstijl verdient een vakman of vakvrouw

Naamkaartjes, een omslag met brief, een folder of een brochure zijn nog steeds de meest gangbare toegangspoortjes naar nieuwe klanten. En omdat je maar één keer een eerste indruk kan maken, doe je het beter meteen goed.

Een bedrijfslogo dat in één oogopslag duidelijk maakt waar je voor staat, degelijk papier voor een bedrijf dat kwaliteit hoog in het vaandel voert en als het even kan, inkt die niet gaat lopen als de ontvanger van je kaartje klamme handen heeft...Professioneel werk dus waar ook een stevige portie denkwerk aan vooraf is gegaan.

"Wat je zelf doet, doe je meestal beter" is intussen een klassieker geworden maar in een professionele omgeving is het werk van de vakman toch meestal beterkeus. Bedrijfscommunicatie via printmedia bijvoorbeeld. Het internet bulkt van de gratis software waarmee je zelf je logo kan ontwerpen, je drukwerk, kortom je hele huisstijl. En met een beetje printer kan je het allemaal ook zelf afdrukken. Waarom zouden we dan nog bij de grafische ontwerper en de drukker aankloppen?

Vijf goede redenen om te kiezen voor vakmanschap in printmedia.

1. Technische vakkennis

De digitalisering van onze werkomgeving-computers, een brede keur aan software, plug & play en toegankelijk voor iedereen-heeft voor een aantal professionals geleid tot een miskenning van hun vakmanschap: fotografen en drukkers. Fotograferen, plaatjes en tekstjes combineren, dat doe je toch zo, eventjes in een handomdraai? Zolang het dient voor persoonlijk gebruik geldt de regel: baat het niet, schaadt het niet. Gaat het daarentegen over bedrijfscommunicatie, dan schaadt het amateurisme wel. Dan doe je beter een beroep op de vakman: de grafische ontwerper en de drukker, al dan niet verenigd in één bedrijf. Want zij beschikken over de onontbeerlijke, technische kennis om uw wensen te vertalen naar onberispelijk drukwerk.

  • Wat zijn de technische mogelijkheden?
  • Kennis van grafische programma's: welke software leent zich het best om uw drukwerk te ontwerpen?
  • Welk drukprocédé levert voor uw drukwerk het beste resultaat op en de meest gunstige verhouding prijs/kwaliteit Is de resolutie van de aangeleverde bestanden voldoende hoog om ze te kunnen afdrukken in het gewenste formaat?
  • Zal het ontwerp op scherm er identiek uitzien op papier, want schermresolutie is nu eenmaal niet hetzelfde als printresolutie
  • Hoeveel zal uw uitnodiging uiteindelijk wegen en wat betekent dit op het vlak van verzendingstarieven?

2. Maatwerk elke keer opnieuw

Elk bedrijf heeft een logo, visitekaartjes, briefpapier...je zou denken dat het voor de grafisch ontwerper en de drukker op de duur een routineklus wordt. Maar niet dus, want u wilt -terecht- een uniek ontwerp en een uniek drukwerk. Uw bedrijf onderscheidt zich op tal van vlakken van andere bedrijven en dat moet blijken uit de hele huisstijl en al het drukwerk. Dit is de specialtieit van de doorgewinterde vakman die van elk ontwerp en drukwerk een 'pièce unique' maakt, een unieke combinatie van kleur, vorm, ontwerp, formaat, papier en afwerking, precies op maat van uw noden. Daar zijn de grafisch ontwerper en de drukker de geknipte personen voor, onder meer omdat zij ook de nodige tijd vrij maken om te luisteren naar wat u precies wilt.

3. Het hele proces van A-Z

Een evolutie in de grafische sector en een reden te meer om te kiezen voor professioneel drukwerk is dat steeds meer drukkers hun klanten een service leveren van A tot Z. Dit wil zeggen vanaf het grafisch ontwerp over het drukken tot de afwerking van het drukwerk, rillen, kappen, plooien....tot uiteindelijk zelfs de verzending van uw drukwerk. Voor u, de opdrachtgever is dit heel wat heen en weer bellen en lopen gespaard. Veel drukkers hebben al deze diensten in huis, andere werken nauw samen met grafische ontwerpers, fotografen en koerierdiensten.

4. Een aanspreekpunt op lange termijn

De drukker staat garant voor het complete proces van A tot Z. De ondernemener/opdrachtgever hoeft zich geen zorgen te maken over timing en kwaliteit. En er is meer. Gedurende het hele proces van ontwerp tot levering heeft u slechts één voortdurend dezelfde contactpersoon. Veel bedrijven werken meerdere jaren samen met eenzelfde drukker, waardoor wederzijds vertrouwen groeit en veelal ook een dienstverlening nog exclusiever wordt. Stel: een week voor een vakbeurs haar deuren opent, beslist u om toch nog deel te nemen als exposant. Maar dan heeft u wel een flyer nodig met daarop de nieuwe producten die u op de beurs wil voorstellen: foto, tekst en uitleg. Snel zelf even maken? Niet doen, de kans dat uw vertrouwde drukker voldoende souplesse en flexibiliteit heeft en het nog kan klaren, is groot. De combinatie van vakmanschap en de vertrouwensrelatie op lange termijn is de beste garantie op kwaliteit.

5. En vaak goedkoper: printen, kopiëren of drukken

Een vaak aangehaalde reden om zelf een logo te maken of een mailing te sturen naar alle klanten en prospecten is de prijs. Het gaat hooguit over een paar honderd brieven, dus printen we dit snel even zelf. Daarmee sparen we de kost van een drukker uit. Ook die redenering blijkt slechts zelden te kloppen en daar zijn drie redenen voor.

Een eerste is dat de druktechnieken dermate zijn geëvolueerd dat je ook met relatief kleine oplagen terecht kan bij de drukker. In dat geval wordt uw drukwerk niet gedrukt met de klassieke offset technologie, maar met een digitaal drukprocédé, dat bijna een verwaarloosbare opstartkost heeft.

Een tweede reden waarom zelf printen lang niet altijd goedkoper is de prijs van de toners.

Een laatste reden is de bedrijfszekerheid van een standaardprinter van kantoortoepassingen. Een dergelijke printer is niet gemaakt om in één keer een duizendtal prints na elkaar te printen. De kans dat het eerder vroeg dan laat ergens vast loopt, is groot. En bovendien zijn de meeste printers ook beperkt in het aantal papiersoorten dat je er doorheen kan halen. U organiseert een receptie naar aanleiding van het 10-jarige bestaan van uw bedrijf en dat verdient natuurlijk een aantrekkelijke uitnodiging op een mooi, stevig papier. Snel zelf even maken en drukken? Toch beter even denken, want wat de vakman doet is bijna altijd beter en vaak zelfs goedkoper.

Wij helpen uw onderneming
te laten groeien.

Aanmelden nieuwsbrief
Invalid Input

© 2018 AdBuddy. Alle rechten voorbehouden.Werken bij Adbuddy4 Cookies Algemene voorwaarden BE0642.742.784   IBAN: BE24 6451 0443 0538